søndag 19. august 2012

Come walk with me

Et tips jeg fikk av samtlige erfarne New Yorkere før avreise gikk ut på hva man skulle ha på seg nedentil. Da snakker jeg for ordens skyld ikke om underbukser, men om fottøy. Gode sko er alfa og omega når det kommer til å vandre gatelangs! Vandring blir det, nemlig.

Vår daglige utflukt startet midt i gryta, da hotellet vårt lå et jentekast unna Times Square.


Denne plassen er jo rimelig kjent, men likevel noe man kanskje ikke oppsøker flere ganger om du ikke er nødt (som oss). Trengsel, britiske komikerspirer som prøver lykken, nakne og dansende kugutter, reklamepådyttere, asiatiske tourguider med paraplyer og et fast grep om veska er ikke noe man nyter i timesvis, for å si det slik. Noe som imidlertid må innlegges i besøket er kjøp av billige Broadway-billetter man kan skaffe seg i kiosken TKTS. Vi fikk 40 % rabatt på Phantom of The Opera!

Heldigvis er ikke freden langt unna. Noen gater oppover (allerede her har jeg kjøpt gnagsårplaster, forresten) finnes inngangen til Central Park.






Og jeg elsker parker! Gleden var stor over å kunne tilbringe timesvis i Parken med stor P. Den er faktisk hele 3,4 kvadratkilometer stor! Her kan man sole seg, spise is, lese bok, eller gjøre som meg; chille´n med skillpaddene.


Bademuligheter er det ikke flust av her. Men ønsker du å ta deg en dukkert kan du ta metroen til Coney Island!


Her kan man kjøle seg ned i havet, etterfulgt av en world famous Nathan´s hot dog, og en tur i pariserhjulet. Om sand i skoene ikke er noe for deg (sand og gnagsårplaster er tross alt ikke verdens diggeste kombinasjon) kan du kjøle deg ned i Washington Square Park. Jeg legger vekt på ordet kan, siden man bør være rimelig varm før fontenen frister tilstrekkelig.


Litt vind i håret kan også hjelpe mot varmen. Da er det stas å reise fullstendig gratis og billettløst med Staten Island Ferry. Fergen går fra sørspissen av Manhattan, og man får tidenes beste utsikt til Frihetsgudinnen på "kjøpet".




Etter en drøy time på vannet satte vi oss godt tilrette på en fancypants resturant med fantastisk utsikt til gudinna.


Utsikten var også flott om man har en forkjærlighet for vulgære skulpturer.


Jeg har mye mer på lager, men det får bli en annen gang. Nå skinner nemlig sola her på østlandet, og jeg og Laila har fest på balkongen, med iskaldt vann, glovarm kaffe, radio og rulling (Laila ruller, jeg sitter).

Riktig god sommersøndag!

1 kommentar:

Jeg blir så glad, så glad for spor etter deg!